Zakendoen in Zuid-Korea

De Zuid-Koreaanse vlaag

Vraag direct een vrijblijvende offerte aan voor uw Zuid-Koreaanse vertaling!

Wanneer een bedrijf zaken wil gaan doen over de grens, loopt men vaak tegen behoorlijke hindernissen aan. Naast het feit dat de taal een barrière kan vormen, kunnen ook de gewoonten en gebruiken roet in het eten strooien. In elk land heeft men immers zijn eigen gewoonten en gebruiken en in elk land heeft men weer andere omgangsvormen. Wat in België heel normaal is om te zeggen, kan in een ander land bijvoorbeeld zo beledigend worden opgevat, dat de zakelijke onderhandelingen mislukken. Het is natuurlijk verstandig om dergelijke situaties te voorkomen. Wanneer u bijvoorbeeld zaken wilt gaan doen in Zuid-Korea, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de gewoonten in die (zakelijke) cultuur. Om u alvast op weg te helpen, zet vertaalbureau Snelvertaler in dit artikel een aantal tips op een rijtje zetten voor het zaken doen in Zuid-Korea.

Tip 1: Stiptheid

Stiptheid is belangrijk in Zuid-Korea. Dat geldt zowel voor het op tijd komen op afspraken als voor het nakomen van beloften. Het is erg belangrijk dat u alles wat u belooft ook daadwerkelijk nakomt. Als u bij wijze van spreken belooft om deze week een e-mail te sturen, is het in België niet erg als dat begin volgende week wordt. In Korea verwacht men in dit geval ook daadwerkelijk deze week een e-mail. Wanneer u een afspraak heeft, is het belangrijk om u voor te stellen met uw titel, achternaam en de benaming van uw functie. Het is ook de gewoonte dat u uw gesprekspartner op deze wijze aanspreekt. Status en hiërarchie zijn heel erg belangrijk in het land. Wanneer u iemand met een hoge functie de onderhandelingen laat doen, heeft u meer kans van slagen.

Tip 2: Geduld

Geduld is belangrijk wanneer u zaken gaat doen in Korea. De meeste Koreanen willen hun zakenpartner eerst beter leren kennen voordat ze daadwerkelijk tot zaken overgaan. Het zou zelfs zomaar kunnen dat u een aantal bezoeken af moet leggen alvorens er zaken besproken kunnen worden. Probeer vooral niets te forceren en heb geduld. Een Koreaan kan het bijzonder waarderen als u informeert naar zijn persoonlijke leven. Dat kan zowel gaan over zijn privéleven als zijn werk en het bedrijf waar hij voor werkt.

Tip 3: Geschenken

Het uitwisselen van relatiegeschenken is een belangrijk onderdeel van het zaken doen in Zuid-Korea. Zorg dus dat u altijd genoeg geschenken bij hebt, zodat u nooit in verlegenheid komt te staan. Typische geschenken uit eigen land doen het overigens altijd goed. Let er op dat het open maken van de geschenken niet gebeurt in het bijzijn van de persoon die het gegeven heeft. Als u een geschenk krijgt, dan neemt u het aan en maakt u het later open.

Tip 4: Uitnodigingen

Onze project managers.

Onze projectmanagers staan u graag tewoord.

Ook ontspanning speelt een belangrijke rol tijdens de onderhandelingen. Ga daarom zeker altijd in op uitnodigingen voor een spelletje golf of een uitnodiging voor speciale Koreaanse feestjes. Wanneer u zelf eens iets organiseert en uw zakenpartners uitnodigt wordt dit overigens ook zeer gewaardeerd. Probeer overigens nooit aan te dringen als het gaat om het tekenen van contracten of het doen van beloftes, dat werkt bij Koreanen averechts. Laat alles over u heenkomen en wacht tot zij initiatief nemen om de onderhandelingen te starten, voort te zetten of af te ronden.

Tip 5: Taal

De taal is natuurlijk erg belangrijk tijdens onderhandelingen. U kunt erg veel indruk maken door te laten zien dat u moeite heeft gedaan voor u zakenrelatie. Dat kan onder andere door uw zakelijke documenten te laten vertalen door ons vertaalbureau. Snelvertaler heeft jarenlang ervaring met het vertalen van zakelijke documenten. Ook voor een tolk bent u bij ons aan het juiste adres. Neem contact op met onze projectmanagers om te zien wat wij voor u kunnen betekenen of vraag direct een vrijblijvende offerte aan. Dat kunt u doen door ons uw document te e-mailen of door het offerteformulier in te vullen.U ontvangt vervolgens binnen het uur een offerte per e-mail.

2017-01-04T11:55:39.9623297Z

Marleen van Dijk
Wilt u meer weten?

Onze specialist beantwoordt graag direct uw vragen.

Female83950
customer service